김지영
Shedding light on the victims of social catastrophes that took place in modern and contemporary Korea behind the scenes of senseless development, Keem Jiyoung has urged her audience to never forget or repeat these tragedies. Using painting as the central medium, Keem focuses on the dynamics between the individuals and social events through examining the structural problems behind social incidents and how those incidents are socially interpreted. In her ‘Glowing Hour’ series, Keem captures the symbolic imagery of candlelight, particularly associated with the Sewol ferry disaster and the subsequent Candlelight Vigil protests. By enlarging the candle wick to obscure its form, she evokes a sense of heat and emotion, conveyed through vibrant shades and intricate brushstrokes. While her recent focus is on light itself, Keem’s career-long examination of light as a metaphor extends to areas often overlooked or overshadowed.
김지영은 사회적 사건의 이면에 존재하는 구조적 문제와 이로 인해 드러나는 개인과 사회의 관계에 주목한다. 작가는 작업을 통해 작가가 마주한 최초의 사건으로부터 그것을 기억하고자 하는 끈질긴 노력을 경유해, 사건의 안팎을 요동치는 슬픔의 정동에 적극적으로 감응하는 성찰적 개입을 구성한다. 따라서 그의 작품은 동시대를 살아가는 우리가 거시적으로 인식해 온 사회적 사건을 들여다봄으로써 개인과 사회의 연결된 의미를 상기시킨다. 주요 작품으로는 작가가 2020년부터 선보여 온 ‘Glowing Hour’ 시리즈와 ‘Drawing for Glowing Hour’ 시리즈가 있다. 해당 시리즈는 초가 빛을 발할 때의 미세한 진동과 열감을 포착하여 확대한 회화 작업인데, 작가는 태어나 죽음에 이르는 개인의 생애에 대한 상징으로서 촛불을 묵상하며 개인의 삶과 죽음에 대한 의미를 고찰한다.