박웅규 PARK Wunggyu
PARK Wunggyu (b. 1987) has consistently presented works that explore the painterly possibilities of Oriental art by creating a symbolic order of positive and negative through subjects that evoke ambivalent emotions. He specialized in Oriental painting, captures images on canvas that evoke ambivalent characteristics, based on his artistic responses to classical Buddhist paintings from Korea and Japan. Particularly, he refers to the ‘Hwayukbeop’ (畵六法, Six Principles of Painting) of Oriental painting, constituted by imitation, composition, form, texture, transformation, and application. Drawing on these principles, he incorporates into his artwork ambiguous emotions and sensations provoked by ‘negativity’, such as negative things, situations, and emotions. The series “Dummy” that began in 2015 initially depicted forms of monsters and gods without a specific subject. However, starting from 2019, it began to adopt realistic forms by borrowing from various insects like moths and cicadas, as well as from grotesque creatures. In the new 2023 work, a set of ten pieces titled Dummy No. 91~100 (2023) was introduced, showcasing the unique formative aspects seen from different parts of a cow’s internal organs, magnifying and describing them in detail. Additionally, inspired by the Zen painting ‘Sibu do’ (十牛圖, Ten Ox-Herding Pictures) that characterizes human nature in 10 stages, the artist presented a work named The Ten Oxherding Pictures (2023), concentrating the process of eating, digesting, and excreting a cow in 10 frames. Another piece, Scar No.17 (2023), interpreted the ten types of a cow’s internal organs using Chinese characters, was also displayed alongside the aforementioned works.
PARK Wunggyu was born in Seoul, Korea, in 1987. He received his BFA in Korean painting at Chugye University for the Arts in 2010, and MFA in Korean painting at Chugye University for the Arts in 2015. PARK Wunggyu began his active career as a resident artist at the Cheongju Art Studio from 2016. He has held solo exhibitions at various institutions such as ARARIO GALLERY SEOUL (Seoul, Korea, 2023), Art Space Boan1(Seoul, Korea, 2022), Onground2 (Seoul, Korea, 2018), and Space Kneet (Seoul, Korea, 2017), Cheongju Art Studio (Cheongju, Korea, 2016), as well as group exhibitions held at Ilmin Museum of Art (Seoul, Korea, 2023), Seoul Museum of Art (Seoul, Korea, 2022), Danwon Art Museum (Ansan, Korea, 2021), Art Sonje Center (Seoul, Korea, 2021), Aram Art Museum (Goyang, Korea, 2019), and more.
박웅규(b. 1987)는 양가적 감정을 불러일으키는 대상을 소재로 정-부정의 상징적인 조형 질서를 만들며 동양화의 회화적 가능성을 살펴보는 작업을 제시해왔다. 동양화를 전공한 작가는 한국과 일본의 고전 불화(佛畵)에 대한 조형적 감응을 토대로 양가적 특성을 불러일으키는 이미지를 화면에 담아내왔다. 특히 동양화의 화육법(畵六法)을 참고한 6가지 조형방식 (의태, 구도, 형태, 질감, 변용, 응용)을 참고 삼아, 부정한 것, 부정한 상황 그리고 부정한 감정 등 ‘부정성’으로부터 촉발한 모호한 감정과 감각을 그림의 형식에 개입시킨다. 2015년에 시작된 〈더미 (Dummy)〉 연작은 특정한 대상 없이 괴물과 신의 형상을 그려오다가 2019년부터는 나방과 지네와 같은 여러 가지 벌레와 괴생명체 같은 구체적인 대상과 사실적인 형상을 빌려오기 시작한다. 2023년 신작에서는 소의 각 내장 부위에서 보이는 조형적 특이점을 부분 확대하고 묘사한 작품 〈더미 91~100 (Dummy No. 91~100)〉(2023) 10점을 선보였다. 그 외 인간의 본성을 10 단계로 구명하는 선화 (禪畫) 십우도(十牛圖)를 모티브로 하여 소를 먹고, 소화하고, 배설하는 의식(儀式)과 같은 과정을 10개의 화면에 집약한 작품 <십우도>(2023)를 비롯해, 소의 내장 10개의 종류를 한자로 풀어서 쓴 작품 <흉 17>(2023) 등을 한 자리에서 선보였다.
박웅규는 1987년 수원에서 태어났다. 2010년 추계예술대학교 미술학부 졸업 후 2015년 추계예술대학교 일반대학원 미술학과 동양화분야에서 석사를 취득했다. 박웅규는 2016년부터 청주미술창작스튜디오에서 입주 작가로 본격적인 활동을 시작하며, 아라리오갤러리 서울(서울, 한국, 2023), 아트스페이스 보안1(서울, 한국, 2022), 온그라운드2(서울, 한국, 2018), 스페이스 니트(서울, 한국, 2017), 청주미술창작스튜디오(청주, 한국, 2016)에서 개인전을 개최헸다. 일민미술관(서울, 한국, 2022), 서울시립미술관 서소문본관 3층 프로젝트 갤러리(서울, 한국, 2022),단원미술관(안산, 한국, 2021), 아트선재센터(서울, 한국, 2021), 고양아람누리 아람미술관(고양, 한국, 2019) 등 다수의 단체전에 참여했다.