LEE Jeongbae (b. 1974) creates works that mirror the image of nature among the city’s landscapes, which are privatized and tailored to conform to human needs and desires. Prior to this, the artist experimented with various mediums, including painting, photography, video, and installation. In 2016, LEE began to take an interest in representing deteriorating landscapes that had gradually lost all original meaning through the encroachment of capitalism. These segmented images, which become objets, each act as a landscape that portrays various scenes from nature. LEE Jeongbae’s works, which examine the daily life of the city, capture fragments of mountains, rivers, and the sky that peer through the cityscape. These images are separated by geometric forms and expressed through the use of artificial materials such as FRP and aluminum panels. Nature, which has been torn apart by capitalism and materiality, is recomposed by LEE into atypical forms and painted over with color. Completed through a delicate process of painting the surface of the sculpture hundreds of times, these works represent new abstract landscapes expressed through LEE’s perspective.
Since LEE Jeongbae’s first solo exhibition at Munhwa Ilbo Gallery (Seoul, Korea) in 2005, he has shown at Artside Gallery (Seoul, Korea); Window Gallery at Gallery Hyundai (Seoul, Korea); 16 Bungee at Gallery Hyundai (Seoul, Korea); Seodaemun Prison History Hall (Seoul, Korea); Pibi Gallery (Seoul, Korea); Goodspace Gallery (Seoul, Korea); and the Seoul Metropolitan Government (Seoul, Korea). LEE has also participated in various group exhibitions at the Busan Museum of Art (Busan, Korea); Korean Cultural Center in Brussels (Brussels, Belgium); Buk-Seoul Museum of Art (Seoul, Korea); Seoul Olympic Museum of Art (Seoul, Korea); Arario Gallery (Seoul, Korea); CAN Foundation (Seoul, Korea); Whanki Museum (Seoul, Korea), and more. In 2011, LEE was awarded the “JoongAng Fine Arts Prize,” organized by the Seoul Arts Center (Seoul, Korea). His works are included in many significant collections such as MMCA, National Museum of Modern and Contemporary Art (Seoul, Korea); Seoul Museum of Art (Seoul, Korea); Arario Museum (Seoul, Korea); Joongang Ilbo (Seoul, Korea); CAN Foundation (Seoul, Korea); Whanki Museum (Seoul, Korea); and ART OMI Collection (New York, USA).
이정배는 우리가 마주하는 도심 속 자연풍경 가운데 인간의 필요와 욕망에 따라 재단되고 사유화되어 온 자연에 대한 작업을 지속해 왔다. 작가는 페인팅, 사진, 영상, 설치 작업 등 다양한 매체로 작업을 진행해 오다가 2016년부터 자본에 잠식되어 가는 풍경과 본연의 의미를 잃은 자연에 대해 작업을 하였다. 분절된 풍경의 이미지는 오브제화되고 이러한 조각들은 자연의 경관을 보여주는 풍경들이다. 이정배의 일상에서 보이는 도심 속 자연의 모습을 다룬 작품들은 빌딩들 사이로 마치 조각난 파편처럼 목격되는 산, 강, 하늘을 인공 재료인 FRP와 알루미늄 패널로 기하학적 도형으로 분절된 이미지로 표현한다. 자본과 물질에 잠식되어 이제는 우리에게 익숙해진 조각난 자연을 비정형의 덩어리로 재현한 작품들은 빨강, 노랑, 초록, 파랑 등 색상이 입혀진다. 조각 표면에 페인트를 수백 번에 걸쳐 도장하는 섬세한 작업 과정을 거쳐 완성되는 이 작품들은 작가의 독창적인 해석으로 표현된 새로운 추상적 풍경들이다.
이정배는 2005년 문화일보 갤러리에서 첫 개인전 이후 아트사이드갤러리, 갤러리현대 윈도우, 갤러리현대 16번지, 서대문형무소역사관, 피비갤러리, 굿스페이스, 서울시청에서 개인전을 열었으며, 부산시립미술관, 브뤼셀 한국문화원, 서울시립 북서울미술관, 소마미술관, 아라리오갤러리, 캔 파운데이션, 환기미술관 등 다수의 그룹전에 참여하였다. 예술의전당에서 진행된 <중앙미술대전(2011)>에서 우수상을 수상한 바 있다. 이정배의 작품은 국립현대미술관, 서울시립미술관, 아라리오뮤지엄, 중앙일보, 캔 파운데이션, 환기미술관, ART OMI Collection 등에 소장되어 있다.