Leeje

이제
1979
South Korea

Leeje (b.1979) chooses urban life and surrounding people as subjects for her paintings, portraying what she sees: sceneries of city landscapes in middle of development, self-portraits with her clothes pulled up to the shoulders at the center of desolate construction site and streetlights brightening the darkness of way home from work or gathered people around dinner tables. Like such, the artist has been focusing on disappearing sceneries or unnoticed individuals who are living their lives somewhere. From this aspect, Leeje could be categorized as Post-Minjung artist. She, however, prioritized the attitude of aesthetic while seeking her subjects through affectionate gaze and conveying them in her works, rather than giving a harsh critique. Thus, Leeje tries to build a relationship with the world by exploring the possibility of paintings that can depict memories, emotions, solidarity, and friendship.

Leeje has held solo exhibitions at A-Lounge, Seoul (2023), Space Sansumunwha, Seoul (2021), Chosun Gallery, Seoul (2017, 2014), OCI Museum of Art, Seoul (2010), and Alternative Space Loop, Seoul (2006). She also has been enthusiastically participating in group exhibitions, including Walkie Talkie Shaking, Art Space Boan, Seoul (2022); With Nature: Still Life and Landscape, Seoul Museum of Art, Seoul (2020); The Funeral Growing Everyday, Post Territory Ujeongguk, Seoul (2019); Twin Peaks, HITE Collection, Seoul (2016); Sixth Sense, OCI Museum of Art, Seoul (2015); Spectators, Doosan Gallery, Seoul (2014); Do Window Vol,4, Gallery Hyundai, Seoul (2012); Painters, PKM Gallery, Seoul (2011); and Intuition, Hakgojae Gallery, Seoul (2010).

Leeje received BA and MA in Fine Art from Kookmin University, and currently lives and works in Seoul. In 2019, she has been selected as one out of three artists for a prominent program supporting artists’ creative works, the Chong Kun Dang Art Award.

이제(b.1979)는 도시적 일상과 주변의 인물들을 회화의 소재로 채택해 자신이 바라보는 것을 그림으로 그린다. 그 중에서도 곧 사라져 갈 풍경들이나 눈에 띄진 않지만 어디선가 자신의 몫을 살아가고 있는 존재들을 회화의 주된 대상으로 삼아 왔다. 예컨대, 재개발이 한창인 도시 풍경, 삭막한 공사장 한가운데서 상의를 어깨까지 들어 올린 자화상, 그리고 퇴근길의 어둠을 밝히는 전봇대나 저녁 식탁 앞에 두런두런 모인 군중 등을 작업의 주제로 채택했다. 이러한 면에서 이제는 포스트 민중미술 작가로 분류되기도 하지만, 비판적 시선 대신 애정 어린 눈길로 대상을 담아내며 회화적 정경을 미학적인 범주 안에서 모색하고자 하는 작가적 태도를 앞세워 왔다. 이제는 그로써 기억과 정서, 연대와 우정을 담을 수 있는 회화의 가능성을 실험하며 화가로서 세상과의 관계를 형성하고자 시도한다.

에이라운지, 서울(2023), 산수문화, 서울(2021), 갤러리조선, 서울(2017, 2014), OCI 미술관, 서울(2010), 대안공간 루프, 서울(2006) 등에서 개인전을 가졌고 «워키토키쉐이킹», 보안여관, 서울(2022); «자연을 들이다: 풍경과 정물», 서울시립 북서울미술관, 서울 (2020); «날마다 자라나는 장례식», 탈영역 우정국, 서울(2019), «트윈 픽스», 하이트컬렉션, 서울(2016); «육감», OCI 미술관, 서울(2015); «관람자들», 두산아트센터, 서울(2014); «Do Window Vol.4», 갤러리현대, 서울(2012); «페인터즈», PKM 갤러리, 서울(2011); «직관», 학고재, 서울(2010) 등 단체전도 활발히 참가해왔다.

국민대학교 회화과에서 학사 및 석사를 졸업하였고 현재 서울에 거주하며 활발히 활동 중이다. 2019년에는 매년 3명의 회화 작가를 선정하여 창작 활동을 지원하는 종근당 예술지상에 작가로 선정된 바 있다.

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