Exhibition

Group Exhibition | Soft and Hard

그룹전 | Soft and Hard

INSTALLATION VIEW “Soft and Hard”, 2024. Courtesy of the Artist and SEOJUNG ART.

 

SEOJUNG ART SEOUL presents Soft and Hard, a group exhibition that examines our ‘existence’ and the different ‘body’ of artistic subjects, from September 2 to October 19. Featuring eight Korean and international artists, the exhibition goes beyond art history to penetrate human history and asks what and how we should look at the human body with a contemporary perspective, which has appeared in similar and unfamiliar forms in different regions throughout history.

 

When it comes to art, physicality is an inseparable concept. Art has evolved alongside technology, and even though new topics such as the concept of the ‘disembodied body’ have been actively researched in recent years, disembodiment in the art scene still remains an undefinable concept. This is because there is a sense of ‘tangible and intangible Software and Hardware’ of the artist as a subject and creator of art. Their experiences and thoughts, and the way they express them, are, in various senses, a constant source of artistic inspiration and a process of recognizing human existence.

 

INSTALLATION VIEW “Soft and Hard”, 2024. Courtesy of the Artist and SEOJUNG ART.

 

This exhibition focuses on the tangible and intangible senses that make extensive use of the body as a key element of artistic reflection and perception : Thomas Pellerey Grogan, who stimulates the motility of the human body through mixed media combining video and sculpture; Fabrice Samyn, who has been deeply immersed in the concept of visibility through various media; Jehyun Shin, who expresses the overlapping points of individual experience and social contradictions in Korean society in an intuitive and metaphorical way; Paris Giachoustidis, who reflects and visualizes impressions inspired by the hyperreality of our society on the human body; Mijung Lee, who sees the face-image not as an immutable fixed value but as a flexible way that can be modified according to will and circumstance; Chang-kon Lim, who captures the deformed and twisted body muscles on a black surface on unstandardized screens; Seoyoung Jang, who continues to visualize the body with temporality and existence, emphasizing the meaning of existence; and eight other artists.

 

As such, the ‘body’ in its various forms has been compared to the universe in both the East and the West, and is a subject that remains unexplored. Soft and Hard therefore questions the concept of the body from a contemporary perspective and re-examines various debates surrounding physicality, such as ‘human/non-human’ and ‘organic/inorganic,’ in the realm of visual art and expands its contemporary meaning. This exhibition was organized in collaboration with B. Jun Chae, Associate Curator of the 30th Anniversary Special Exhibition of the Korean Pavilion at the Venice Biennale.

 

INSTALLATION VIEW “Soft and Hard”, 2024. Courtesy of the Artist and SEOJUNG ART.

 

서정아트 서울은 9월 2일부터 10월 19일까지, 우리의 ‘존재성’과 예술 주체자의 각기 다른 ‘신체’를 조망하는 단체전 《Soft and Hard》를 개최한다. 8인의 국내외 작가가 참여하는 이번 전시는 미술사적 가치를 넘어 인류사를 관통하고, 전 시기에 각기 다른 지역에서 유사하면서도 낯선 모습으로 등장해 온 인간의 신체에 대해 동시대의 시선으로 ‘무엇을’, 그리고 ‘어떻게’ 바라보아야 할지 질문을 던진다.

 

예술 영역에서 ‘신체성’은 절대 분리할 수 없는 개념이다. 예술은 기술과 함께 발전했고, 최근까지도 융복합 신체 개념인 ‘탈신체’와 같은 새로운 주제의 연구가 활발히 이루어지고 있으나, 예술계 내에서의 탈신체는 정의할 수 없는 개념으로 남아있다. 이는 예술의 행위 주체이자 창작자인 예술가의 ‘유무형 Software and Hardware’의 감각이 존재하기 때문이다. 그들의 경험과 사고, 이를 표현하는 방식은 다양한 의미에서 거듭된 예술적 영감이자 인간의 존재성을 지속해서 인지시키는 과정이다.

이에 본 전시는 미디어와 조각을 결합한 혼합 시각 매체를 통해 인체의 운동성을 자극하는 토마스 팰러리 그로건, 다양한 매체를 통해 가시성 visible 개념에 깊이 몰두해 온 파브릭스 사민, 한국 사회 속 개인의 경험과 사회적 모순의 중첩 지점을 직관적이면서도 은유적 방식으로 표현하는 신제현, 우리 사회의 하이퍼 리얼리티 hyperreality에서 영감을 받은 인상을 인간의 신체에 반영, 시각화하는 파리스 야후스티디스, 얼굴-이미지를 불변의 고정값이 아닌 의지와 환경에 따라 교정할 수 있는 유연한 방식으로 바라보는 이미정, 검붉은 표면의 신체 근육을 변형되고 뒤틀린 모습으로 규격화할 수 없는 다양한 화면에 정체성을 담아내는 임창곤, 존재의 의미를 강조하며 시간성과 존재성 즉, 수명이 존재하는 신체를 시각화하는 작업을 지속해 온 장서영, 총 8인의 작가가 참여하여 예술적 사고와 감각을 구현하는 핵심 요소로서 신체를 폭넓게 활용하는 유무형의 감각에 집중한다.

 

여덟 명의 작가 그리고 23점의 작품이 각자의 렌즈를 통해 서로를 투사하며 그려내는 여러 형태의 ‘몸’은 동서 고금을 막론하고 우주로 비유될 만큼 무궁무진하고, 여전히 미지의 영역이 존재하는 주제이다. 이에 《Soft and Hard》에서는 신체 개념에 동시대의 시선으로 질문을 던지고, ‘인간-비인간’, ‘유기체-무기체’와 같이 신체성을 둘러싼 다양한 논의를 시각예술의 영역에서 재사유하고 동시대적 의미를 확장한다. 본 전시는 베니스 비엔날레 한국관 건립 30주년 특별전시 《모든 섬은 산이다 Every Island is a Mountain》의 협력 큐레이터인 채병훈 큐레이터가 협력 기획으로 참여했다.

 

INSTALLATION VIEW “Soft and Hard”, 2024. Courtesy of the Artist and SEOJUNG ART.

WEB     INSTAGRAM

2024. 9. 2. (Mon) – 10. 19. (Sat)

SEOJUNG ART, Seoul