Special Exhibition

Special Exhibition I : OyO (Once you Own it)

특별전 I : OyO (Once you Own it)

ART OnO 특별전, OyO (Once you own it)

프로젝트 디렉터: 안미희

ART OnO 특별전 <OyO (Once you Own it)>은 장르적 성격상 아트페어에서는 쉽게 거래되기 어려운 영상작품 중심의 특별전으로, 아트페어에 참여하는 갤러리와의 긴밀한 협업으로 진행되었다. 전 경기도미술관 안미희 관장이 프로젝트의 디렉터로 참여하였으며, 미디어아트의 현주소를 보여주는 싱글채널비디오, 최근 국내미술관에 소장되면서 그 중요성이 주목받고 있는 퍼포먼스아트, 영상설치와 NFT 등이 소개된다. 이번 전시는 아트페어 참여 작가들의 작품을 다양한 방식으로 보여주며, 미술품 투자(Art-tech)에만 치중하지 않고, 글로벌 아트의 트렌드를 느끼고, 교류할 수 있는 기회를 만드는 아트페어가 되고자 하는 아트오앤오의 목표를 잘 보여준다.

In partnership with several esteemed galleries, OyO (Once you Own it) takes center stage as the special exhibition for ART OnO. Curated by Mihee Ahn, former director of the Gyeonggi Museum of Modern Art, this exclusive show encompasses artworks including video art and installations, performance pieces, and NFTs, mediums which have often been overlooked at art fairs due to their distinctive characteristics. The exhibition offers a glimpse into the contemporary media art landscape within the broader art industry. Moving beyond the restrictive notion of art as a commodity for investment in the art market, the exhibition embodies the core ethos of ART OnO as a global platform, dedicated to illuminating global art trends and fostering meaningful connections across the international art community.

참여작가 Participating artists

Petra Cortright
Yang Ah Ham 함양아
Woonghyun Kim 김웅현
Ndayé Kouagou
Ahram Kwon 권아람
Sigalit Landau
Sangho Noh 노상호
Ursula Palla
Hyeree Ro 노혜리
Raejung Sim 심래정
Naama Tsabar
Daham Yo 여다함
Muntean/Rosenblum

Still from new landscape 2023 (heaven_5), 2023. Courtesy of the artist and Duarte Sequeira, Braga and Seoul

Petra Cortright
new landscape 2023 (heaven_5), 2023
Digital video
2’
Edition of 3 + 2 APs
Courtesy of the artist and Duarte Sequeira, Braga and Seoul
문의 For inquiries: Duarte Sequeira (Booth 312)

Petra Cortright의 최근 작품에서는 과거의 맥시멀리스트적인 접근에서 벗어나 간결하면서도 평온함을 추구하고자 하는 작가의 변모가 드러난다. 이 디지털 콜라주 작품들은 캘리포니아와 몬태나의 아름다운 자연 경관에 매료되어 제작되었으며, 영적이며 신성한 분위기를 자아낸다. new landscape 2023 (heaven_5) (2024)에서 작가는 관람자의 시선을 바다 위 바위 섬에 닿는 물에서 다시 하늘로 이끌며, 이를 통해 그들로 하여금 더 깊은 사색 혹은 내적 성찰을 유도한다. 작가는 이 작품을 통해 우리의 생물학적 시스템에 영향을 미치는 자연과의 관계를 다시금 생각해보게 한다.

Departing from her previous maximalist approach, Petra Cortright’s new body of work aims to achieve simplicity and calmness. These digital collages reflect the artist’s fascination with the dramatic landscapes of California and Montana, evoking a sense of spiritual resonance and connection to the divine. In new landscape 2023 (heaven_5) (2024), the artist guides viewers’ gaze to the water against the rocky shore and skyward, prompting further contemplation or introspection while considering the impact of engaging with nature on our biological system.

Still from 보이지 않는 옷 Invisible Clothes, 2008. © Yang Ah Ham, courtesy of the artist and PIBI Gallery, Seoul

함양아 Yang Ah Ham
보이지 않는 옷 Invisible Clothes, 2008
Color, sound
14’
ⓒ Yang Ah Ham, courtesy of the artist and PIBI Gallery, Seoul
문의 For inquiries: PIBI Gallery (Booth 209)

SF 영화 형식을 차용하고 있는 <보이지 않는 옷 (Invisible Clothes)> (2008)은 과학자가 발명한 ‘가상의 옷’과 그 의미에 대해 이야기를 나누는 과학자와 패션 스타일리스트 2인의 대화로 구성된다. 유혹과 욕망을 파생시키는 현대사회의 이미지 생산과 소비를 은근한 풍자를 통해 이야기하는 작품이다. 

Invisible Clothes (2008), a science fiction film, unveils a dialogue between a fashion stylist and a scientist about the latter’s creation of ‘invisible clothes.’ Infused with satirical elements, this piece scrutinizes the complex dynamics of modern society’s production and consumption of imagery, encapsulating the essence of temptation and desire.

Still from 밤의 조우 Night Meeting, 2019. © Woonghyun Kim, courtesy of the artist and Gallery 2, Seoul

김웅현 Woonghyun Kim
밤의 조우 Night Meeting, 2019
Single-channel video, color, sound
29’ 50”
Courtesy of the artist and Gallery 2, Seoul
문의 For inquiries: Gallery 2 (Booth 203)

<밤의 조우 (Night Meeting)> (2019)는 지구 멸망 이후 디지털 미디어 기반 시뮬레이션 환경을 살아가고 있는 토마스 고메즈라는 인물에 대한 이야기이다. 작가는 실제 사회 이슈와 가상 화면을 뒤섞고, 이를 비선형적인 내러티브 구조에 엮어 보여주는데, 이러한 방식을 통해 데이터 환경 속 정보의 왜곡 현상을 적나라하게 표현한다.  

Night Meeting (2019) explores the narrative of Thomas Gomez, a fictional character navigating a post-apocalyptic digital simulation environment. By seamlessly intertwining real-time social issues with surreal imagery and employing a non-linear narrative structure, the artist illuminates the intricacies of data environments and instances of information distortion.

Installation view of Hors de la nuit des normes, hors de l’énorme ennui at Palais de Tokyo, Paris, 2023-2024. Courtesy of the artist and Gathering, London. Photo: Antoine Aphesbero

Ndayé Kouagou
A to Z, 2024
Single-channel video
4’ 13”
Courtesy of the artist and Gathering, London
문의 For inquiries: Gathering (Booth 116)

Ndayé Kouagou의 작품은 항상 그가 직접 작성한 텍스트로부터 출발한다. 자발적 혹은 비자발적으로 혼란스러운 상태에 스스로를 위치시키며, 불안과 권력 그리고 취약성이라는 세 가지 주제에 대한 그의 생각을 작업을 퉁해 표현한다. 결과는 보는… 그대로이며, 작가는 스스로 그의 작업에 대해 “꽤 흥미롭지만, 그렇게 흥미로운 것은 아닐 수도 있으며, 아예 흥미롭지 않을 수도 있다”고 이야기한다. 

Ndayé Kouagou’s practice always starts from texts of which he is the author. Voluntarily or involuntarily confused, he tries as best as he can to bring a reflection on these three topics: unease, power and vulnerability. The result is… what it is. He describes his work as “quite interesting, but not that interesting or maybe not interesting at all”.

Installation view of WHAT I WANT TO SEE at KICHE, Seoul, 2023. Courtesy of KICHE, Seoul

Ahram Kwon 권아람
납작한 물질 2 Flat Matter 2
납작한 물질 3 Flat Matter 3
2017
LED TV, acrylic mirror, painted steel
108 x 92 x 47 cm each
Courtesy of the artist and KICHE, Seoul문의 For inquiries: KICHE (Booth 208)

권아람은 미디어가 우리에게 ‘보여주는 것 (방식)’에 대해 탐구한다. 작가는 디지털 네트워크가 개인의 내면 깊은 곳, 이른바 개인의 주체성 구축에까지 영향을 미치고 있음에 주목하며, 평평한 디지털 이미지로 전송되는 세계는 세부가 생략되어 있으며, 실체가 분리, 왜곡된 상태이기에 결국에는 ‘허상’에 가깝다고 이야기한다. 이미지 정보를 상징적 이미지로 압축해 담아낸 <납작한 세계 (Flat Matter)> (2017)는 이러한 작가의 관점을 잘 반영하고 있다. 

Ahram Kwon examines ‘(the methodology of) what is being seen’ through media. Kwon emphasizes the impact of the digital network on individuals’ inner psyche and the construction of their identity. Kwon perceives the world conveyed as a two-dimensional digital image, as an illusion, wherein crucial details are overlooked, and reality appears disjointed and distorted. Echoing this stance, Kwon compresses visual information into symbolic images in her 2017 artwork, Flat Matter.

Still from There for Good, 2023. Courtesy of the artist and Dvir Gallery, Tel Aviv

Sigalit Landau
There for Good, 2023
Video 4k, without sound, loop
Edition of 6 + 2 APs
Courtesy of the artist and Dvir Gallery, Tel Aviv
문의 For inquiries: Dvir Gallery (Booth 205)

Sigalit Landau의 <사해 (Dead Sea)> 프로젝트는 다양한 매체의 작품들로 구성된 대작으로, 작가에게 오랜 시간 영감의 원천이 되어 온 사해를 주제로 한다. 작가에게 있어 사해는 신비롭고 매력적인 곳으로, 그녀의 과거와 관련해 중요도를 가지며, 현재를 지배하는 동시에 미래를 보여주는 곳이다. 평범하고 한편으로는 쓸모없어 보이는 사물들을 아름다움의 대상으로 변화시키는 작가의 작업 세계에서 사해는 이러한 과정을 수행하는 창의적인 의식이 행해지는 장소이기도 하다. 

Sigalit Landau’s Dead Sea project is a significant undertaking encompassing various mediums, all centered around the Dead Sea, a longstanding inspiration for the artist. Landau finds the Dead Sea both mysterious and captivating, holding personal significance from her past while also influencing her present and offering glimpses of the future. Within Landau’s creative process, the Dead Sea serves as a space where mundane objects are transformed into objects of beauty, reflecting her innovative approach to art.

Still from 퍼머넌트 베타 Permanent Beta, 2023. © Noh Sangho, courtesy of the artist and Arario Gallery (multiple cities)

노상호 Sangho Noh
퍼머넌트 베타 Permanent Beta, 2020-2024
Single-channel video, color, sound
2’ 15”
Artist’s Proof
ⓒ Noh Sangho, courtesy of the artist and Arario Gallery (multiple cities)
문의 For inquiries: Arario Gallery (Booth 101)

<퍼머넌트 베타 (Permanent Beta)> 연작은 데이터로 존재하는 오늘날의 이미지 및 영상 파일의 생존 전략과 소비 방식에 대해 이야기한다. 영상 속 주인공은 작가에 의해 끝없는 재난 상황에 놓인 후 기적처럼 구원받기를 반복하고 있다. 이 때 작가는 마치 전지전능한 권한을 가진 신적인 존재처럼 3D 모델링 속 주인공을 군림하고 있다. 결과와 목표치가 지정되지 않은 ‘베타’ 테스트의 반복 속에서 주인공과 작가의 역할 데이터는 지속적으로 교환되지만 어떠한 결괏값도 도출하지 않으며, 결국에는 무력하고 가벼운 ‘밈(meme)’이 되고 만다.

Permanent Beta (2020-2024) explores the survival strategies and consumption patterns of contemporary images and video files existing as data. In this work, the protagonist experiences repeated miraculous rescues from endless disaster scenarios, orchestrated by the artist. In this dynamic, the artist assumes divine authority over the protagonist within the realm of 3D modeling. Despite the ongoing exchange of data between protagonist and artist throughout the iterative repetition of beta testing, where outcomes and objectives remain undefined, no definitive results emerge. Ultimately, these data become merely a meme, light and easily dismissed.

Still from Great White 2, 2018. Courtesy of the artist and Tang Contemporary Art (multiple cities)

Ursula Palla

Great White 2, 2018, Video, 16:9, Stereo-sound, 3’ 22”
Snow People 1, 2023, Crystal glass (15 pieces), Approx. 150 x 100 x 14.5 cm
Courtesy of the artist and Tang Contemporary Art (multiple cities)
문의 For inquiries: Tang Contemporary Art (Booth 111) 

Ursula Palla는 자연의 섬세함과 손실에 주목하며, 복원의 관점에서 자연의 아름다움을 기록한다. 작가는 인간의 개입에 의해 자연이 어쩔 수 없이 가지게 된 인위적인 면과 지구 온난화와 같은 환경문제에도 관심을 두는데, 영상 작품 Great White 2 (2018)와 함께 설치되는 크리스탈 조각 작품 Snow People 1 (2023)은 이러한 작가의 작업 세계를 잘 반영하고 있다. 

Ursula Palla’s artistry is a thoughtful exploration of nature’s fleeting beauty, emphasizing its transient essence and the profound yearning for preservation. She carefully examines the impact of human activity on nature, particularly addressing pressing issues like global warming. Through pieces like Great White 2 (2018) and Snow People 1 (2023), Palla skillfully communicates these themes.

Still from 폴즈 Falls, 2022. Courtesy of the artist

노혜리 Hyeree Ro
폴즈 Falls, 2022
Performance (퍼포머: 노혜리, 엄지은)
24’
Courtesy of the artist
문의 For inquiries: 이가현 Amy Gahyun Lee (amy@eazel.net

노혜리 Hyeree Ro
진희와 지니 Jinhee and Jinny, 2022
Performance (퍼포머: 노혜리, 정윤영)
25’
Courtesy of the artist
문의 For inquiries: 이가현 Amy Gahyun Lee (amy@eazel.net)

노혜리는 사물과 몸을 연계하고 말을 하는 퍼포먼스를 한다. 주로 규정하기 어려운 상태에 관심을 가지고 있으며, 정확하게 애매하기를 목표로 작업을 만든다. <폴즈 (Falls)> (2022)는 세 가지 역사적 사건이 일어난 시기와 개인의 삶이 중첩되는 지점을 따라가며, 이민과 이주에 대해 이야기한다. <진희와 지니 (Jinhee and Jinny)> (2022)는 미국에서 유기 삽살개 지니와 생활하며 작가가 목격했던 장면들과 협업 퍼포머인 정윤영이 서울 이문동 재개발 지역에서 길고양이들과 함께 지냈던 경험을 퍼포먼스의 대화 형식으로 풀어낸다.

Hyeree Ro explores the connection between objects and bodies in her performance art, focusing on the nuanced state of ambiguity and aiming to convey precision within uncertainty. In Falls (2022), she intertwines three international social phenomena with her personal experiences, addressing themes of migration and immigration. Collaborating with Yunyoung Chung in Jinhee and Jinny (2022), Ro draws parallels between her life in Austin, Texas, with her rescue dog Jinny and Chung’s experiences in Seoul’s redevelopment areas among stray cats.

Still from 바-스 하우스 팔리 박사의 목욕법 BATH HOUSE Dr. Pali’s Bathing Method, 2023. ⓒ Sim Raejung, courtesy of the artist and Arario Gallery (multiple cities)

심래정 Raejung Sim
하우스 팔리 박사의 목욕법 BATH HOUSE Dr. Pali’s Bathing Method, 2023
Single-channel video projection with sound
2’ 2”
Edition of 6
ⓒ Sim Raejung, courtesy of the artist and Arario Gallery (multiple cities)
문의 For inquiries: Arario Gallery (Booth 101)

심래정의 <바-스 하우스 팔리 박사의 목욕법 (BATH HOUSE Dr. Pali’s Bathing Method)> (2023)은 손으로 그린 수많은 그림을 재료 삼아 제작한 영상 작품으로, 포유류가 가진 모든 질병을 치료할 수 있는 목욕법을 개발한 팔리 박사가 급기야 인간을 실험체로 삼아 자신의 가설을 적용한다는 내용의 공상적인 서사를 다루고 있다. 이 작품은 그동안 회화의 영역에서 반복적인 선 긋기를 바탕으로 드로잉을 주로 해 온 작가가 새롭게 시도한 애니메이션 작품으로 삼차원의 새로운 시공간에 도전하는 작가의 매체 실험이기도 하다. 

Raejung Sim’s BATH HOUSE Dr. Pali’s Bathing Method (2023) is a video work made up of hand-drawn images, featuring a fictional story about Dr. Pali, an imaginary character who invents a bathing method to cure all diseases in mammals. Humans become experimental subjects in his narrative. This work marks a departure for the artist, who typically focuses on repetitive line drawings in painting, now presented in three-dimensional animation. This change also highlights the artist’s interest in media studies.

Still from Stranger, 2017. Installation view of Fantasy America at The Andy Warhol Museum, Pittsburgh, PA, 2021. Courtesy of The Andy Warhol Museum, Pittsburgh, PA

Naama Tsabar
Stranger, 2017
Single-channel video
11’ 34”
Edition of 5 + 2 APs
Videography: Boaz Freund
Editing: Deville Cohen and Naama Tsabar
Mastering: Sarah Register
Sound Recording: Chad Sonenberg
Gaffer: Darrel Day
Courtesy of the artist and Dvir Gallery, Tel Aviv
문의 For inquiries: Dvir Gallery (Booth 205)

Naama Tsabar는 주로 여성 혹은 논-바이너리의 성적 정체성을 지향하는 퍼포머로 구성된 지역 공동체와의 협업을 통해 전통적인 맥락이 아닌, 새로운 관점에 기인한 페미니즘과 퀴어 역사에 대해 이야기한다. 작가는 공간과 조각적 형태에 내재된 소리를 이용해 조각과 악기 사이 혹은 형태와 소리 사이의 보이지 않은, 혹은 그동안 무시되어온 가치들에 주목하는데, 이러한 작업을 통해 변화의 상태에 놓인 사이의 공간들을 점령함으로써, 그 안에 내재하고 있는 은밀하면서도 감각적이고, 또한 육체적인 감각의 가능성에 대해 연구한다.

Collaborating with local communities of female-identifying and gender non-conforming performers, Naama Tsabar reshapes traditional narratives, crafting a new feminist and queer history of mastery. By harnessing sound within spatial and sculptural forms, Tsabar draws attention to the overlooked and unseen. Occupying a space between sculpture and instrument, form and sound, her work explores the intimate, sensual, and corporeal possibilities inherent in these transitional states.

Still from 경 Mirror, 2019. Courtesy of the artist

여다함 Daham Yo
Mirror, 2019
Single-channel video, color, sound
17’
Performance: 공영선 Youngsun Kong
Filming/Editing: 최윤석 Yoonsuk Choi
Sound: 날씨 Nalsea
Courtesy of the artist
문의 For inquiries: 이가현 Amy Gahyun Lee (amy@eazel.net)

여다함 Daham Yo
내일 부서지는 무덤 Tomb That Will Be Broken Tomorrow, 2019
Single-channel video, color, sound
37’ 23”
Performance: 공영선 Youngsun Kong
Filming/Editing: 최윤석 Yoonsuk Choi
Sound: 날씨 Nalsea
Courtesy of the artist
문의 For inquiries: 이가현 Amy Gahyun Lee (amy@eazel.net

여다함은 <경 (Mirror)> (2019)과 퍼포먼스 영상 기록인 <내일 부서지는 무덤 (Tomb That Will Be Broken Tomorrow)> (2019)에서 거울과 이불이라는 일상의 사물을 통해 현실 공간에 작은 틈새를 만들 수 있는 방법을 찾는다. 잠든 이후 의식의 바깥에 머무는 순간 우리의 모든 몸의 움직임을 기억하는 이불과, 현실의 공간을 반사하고 굴절시키며 우리의 견고한 인지에 의문을 제기하는 거울과 같이, 일상을 다르게 감각함을 시도함으로써 작가는 압축되지 않은 형태로 세상을 들여다본다. 

In Mirror (2019) and Tomb That Will Be Broken Tomorrow (2019), Daham Yo explores ways to disrupt everyday reality using common objects like mirrors and blankets. By reimagining the mundane, the artist seeks to offer an unfiltered perspective on the world. Like the blanket, which retains the movements of our bodies beyond conscious awareness, and the mirror, which reflects and distorts reality, Yo prompts us to question our entrenched understanding.

Still from The Twilight of Our Heart, 2016. Courtesy of the artists and Gallery Zink, Waldkirchen

Muntean/Rosenblum (Markus Muntean and Adi Rosenblum)
The Twilight of Our Heart, 2016
Video, Full HD color video, sound
5’ 39”
Edition of 5 + 2 APs
Courtesy of the artists and Galerie Zink, Waldkirchen
문의 For inquiries: Galerie Zink (Booth 114)

Muntean/Rosenblum perceive videos as “time-based paintings,” documenting their Tableau Vivant live performances. While their compositions deeply reference art history, encompassing masterpieces from the Renaissance to Modernism, their figures are exclusively contemporary. Sourced from an extensive image archive, they curate distinct scenes. Through their lens, the duo explores pivotal themes of our era: the ambivalence of human existence, the escalating uncertainty of the individual, and an overarching sense of transience.

Muntean/Rosenblum에게 있어 ‘Tableau Vivant (살아있는 그림)’ 형식의 라이브 퍼포먼스로 만들어지는 영상은 ‘시간을 기반으로 한 회화’에 가깝다. 르네상스부터 모더니즘 시기의 걸작들에 이르기까지 미술사적 리퍼런스를 차용하나, 그들의 영상에 등장하는 인물은 매우 현대적이다. 방대한 이미지 아카이브에서 자료를 선별해 매우 독특한 화면을 만드는 이 작가 듀오는 주로 우리 시대의 중요한 주제인 인간 존재의 양면성과 개인의 불확실성, 그리고 변동성에 대해 이야기한다.

2024. 4. 18.(Thu) – 4 21.(Sun)

SETEC 2전시장 특별전 부스